Thursday, December 17, 2009

Pesanan Bondaku....

Berseorang di bilik 320 ini memberi peluang untukku

menatap keindahan bumi bertuah ini

Cukup menghijau pepohonannya…cukup membiru langitnya

disaluti gompulan awan yang putih

Bertuahnya aku lahir di bumi ini ketika ini…aku bebas menghirup udara segar…

Aku bebas berlari-lari dan berkasih sesama insan…bebas untuk menuntut ilmu

Inilah bumi yang diberi nama Malaysia…

Dalam usia muda ini aku mampu menggenggam segulung ijazah...

Ijazah yang menjadi hadiah buat ayah dan bonda

Bagaimanapun hari ini pesanan bonda 4 tahun dahulu menjengah

“Along, carilah seberapa banyak ilmu yang boleh diwaktu ini…dan ingatlah hidup kita hari ini atas warisan nenek moyang kita…senang kita hari ini atas aliran titik peluh mereka…balas dengan sebaik mungkin…banggakan mereka”

Apa maksud bonda ketika pesanan itu dilafazkan, aku tak pasti:

Dek kerna pesanan itu,

Hari ini aku menjadi manusia yang kerdil dan hina

Hari ini baru aku sedar…berjaya aku hari ini bukan kerana usahaku saja

Berjaya aku hari juga atas usaha mereka yang sesudahku

Berjaya aku hari ini adalah hasil keringat mereka yang sesudah…

Begitu senang aku mengharungi perjalanan hidup ini

Tanpa perlu bersusah payah sebagaimana mereka yang sesudah

Cerita Atok suatu ketika dulu hadir semula dalam mindaku

Kisah pengorbanan orang terdahulu termasuk nenek moyang

Kisah yang dulunya aku anggap hanya menjadi mainan tidurku tidak lebih dari itu

Namun hari ini kisah itu telah menyedarkan aku

Rupanya pengorbanan orang terdahulu cukup besar

Hanya untuk melihat anak cucu cicitnya berjaya

Manakan tidak, lihat saja tanah yang beekar-ekar milik moyangku

Jika tidak dijual sudah tentu aku hidup dalam keluarga yang kaya raya

Namun apakan daya demi melihat anak cucu cicit hidup berjaya

Tanah berekar luasnya hanya tinggal sekangkang kera

Semua dilakukan hanya untuk satu kalimah

Kalimah yang kita laungkan entah tahu maknanya atau tidak

Kalimah yang telah membuatkan aku dan kita semua hidup sempurna

Kalimah MERDEKA yang dijuangkan

Bukan hanya untuk diri mereka tetapi juga buat anak cucu cicit mereka nanti

Pada mereka tidak guna memiliki harta berekar-ekar

Jika hidup mereka serta anak cucu cicit mereka tidak merdeka

Semua harta benda dijual, digadai dan dicurahkan atas usaha untuk merdeka

Malah ada yang mengorbankan diri demi tanah air sendiri

Suami kehilangan isteri… isteri kehilangan suami…

ibubapa kehilangan anak….anak kehilangan ibu dan bapa…

Biar darah yang mengganti diri asal anak cucu cicit senang dikemudian hari….

Dan hari ini dan sekian lamanya telah terbukti

Kita sambung dan perolehi apa yang dihajati

KeMERDEKAan yang aku dan kita semua miliki dan nikmati hari ini

KeMERDEKAan yang membuatkan kita hidup bersenang lenang waktu ini

Tapi apa pula yang sudah kita lakukan untuk membalas jasa mereka

Bagaimana pula kita berusaha untuk menjaga kemerdekaan ini

Untuk terus dinikmati sampai bila-bila…hingga anak cucu cicit kita nanti…

Adakah kita hanya perlu menikmati segala yang ada

tanpa rasa syukur dan berterima kasih

Peduli apa untuk kita fikir semua ini…Negara sudah MERDEKA…

Kita sudah hidup di alam merdeka, apalagi teruskan saja

Cukup masa kita laung MERDEKA….

Jika ini yang berada dalam kota pemikiran kita…

Maka tak mustahil episod luka Negara kita dulu terukir kembali…

Hari ini kita hanya melihat negara-negara jiran kita yang ditakluk…

Atas nama pengganas dan keamanan dunia

Satu persatu negara berdaulat dihancurkan…

Begitu banyak darah yang mengalir membasahi bumi negara mereka…

Begitu banyak isteri menjadi janda…

Suami menjadi duda

Anak menjadi yatim-piatu…

Adakah kita melihat semua itu dengan 1000 perasan atau hanya 1 perasan itu “Kesian”

Jika hanya “KESIAN” yang ada dalam benak hati kita…

Maka kita juga menunggu masa untuk dikesiani oleh negara lain…

Ingat wahai sahabat muda ku…kita penyambung warisan yang telah diusahakan dan diwariskan untuk kita jaga dan pelihara…

Biar semua anak keturunan merasa kenikmatkan…

Biarlah mereka yang sesudah melalui zaman keperitan penjajah…

Kita jadikan lipatan sempurna negara…

Kita jadikan pedoman dan ikhtiar hidup anak cucu cicit kita

Jangan kita menjadi pemusnah harapan mereka yang sesudah…

Jangan kita dimarahi anak cucu cicit kita jika sejarah menyatakan kita adalah pemusnah dan penyebab kepada penderitaan hidup anak cucu cicit kita…

0 comments:

Related Posts with Thumbnails