Tuesday, August 24, 2010

Sejak Bila Teks Kutbah di Malaysia Dipinda

Salam. Agaknya apa nak jadi dengan Umat Islam di Malaysia sekarang ini. Di mana hilangnya sensiviti agama dalam diri Umat Islam pun tidak tahu. Apa yang cuba dilakukan pun tidak pasti. Kenapa perlu ketika menyambut ramadhan yang mulia ini boleh pula timbul isu khatib jemputan yang membaca khutbah di beberapa buah masjid. Bukan kerana hal AJK masjid tidak puas hati dengan kehadiran khatib jemputan tersebut tetapi kerana bacaan khutbah oleh khatib jemputan tersebut.

Manakan tidak, tetiba para jemaah dikejutkan dengan bacaan doa yang khutbah kedua yang sepatutnya disebut nama YDP Agung telah bertukar menjadi Nama Lim Guan Eng. Apakah khatib tersebut tidak memiliki ilmu yang secukupnya dalam hukum hakam bacaan khutbah. Atau memang tidak layak untuk membaca khutbah Jumaat tetapi dek kerana telah berlaku suatu perancangan yang diatur barang kali menyebabkan mereka ini membaca khutbah pada hari tersebut.
Janganlah kerana ingin mengejar sesuatu, agama pula dijadikan sandaran dan digunapakai. Jika perkara tersebut cakap tidak betul jangan pula bersubahat.

1 comments:

Unknown said...

salam bro, retorik je untuk dpt sokongan cina, doa tu tak sampai ke langit.

Related Posts with Thumbnails